Bieber, Patrizia / Bret P. Smith / Richard Göllner

Quantitative Approaches to the Pedagogy of Music-Making – A Discourse From the Perspective of Educational Research

Quantitative Ansätze zur Musizierpädagogik – Ein Diskurs aus Perspektive der Bildungsforschung

Rubrik: Aufsatz
erschienen in: üben & musizieren.research 2025 , Seite 62–84

URN: urn:nbn:de:101:1-2509111023123.321514734427 Artikel veröffentlicht am: 11.09.2025 Zusammenfassung: Die vorliegende Arbeit befasst sich mit quantitativen empirischen Forschungszugängen zu musizierpädagogischen Fragestellungen und beleuchtet diese aus Sicht der aktuellen Bildungsforschung. Vor dem Hintergrund spezifischer Herausforderungen in der musikalischen Bildung wird der Frage nachgegangen, welchen Stellenwert das Musizieren und dessen Vermittlung in unserer heutigen Bildungslandschaft einnehmen sollten und welche Read more about Quantitative Approaches to the Pedagogy of Music-Making – A Discourse From the Perspective of Educational Research[…]

Messerschmidt, Ronja / Mats B. Küssner

Warm werden – Ankommen – Wohlfühlen – Studien zum Einfluss von Tonleitern und Improvisation auf das Wohlbefinden am Instrument

Warm up – Get in – Feel at ease – Studies on the influence of scales and improvisation on wellbeing at the instrument

Rubrik: Aufsatz
erschienen in: üben & musizieren.research 2024 , Seite 42–89

URN: urn:nbn:de:101:1-2410161234086.485905500605 Artikel veröffentlicht am: 16.10.2024 Abstract: Positive effects of improvisation on musicians have been demonstrated many times in theoretical literature but have rarely been empirically studied. This article uses empirical methods to investigate the influence of improvisation on holistic wellbeing at the instrument. The aim is to explore whether improvisation as a warm-up has Read more about Warm werden – Ankommen – Wohlfühlen – Studien zum Einfluss von Tonleitern und Improvisation auf das Wohlbefinden am Instrument[…]

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support